mandag 10. mars 2014

Grunntall 1-7 for interaktive tavler

Her om dagen fikk jeg et tips fra en god kollega om at jeg måtte sjekke ut igrunntall.com. På skolen jeg jobber på bruker vi matteverket Grunntall, og skal jeg være ærlig har jeg ikke vært veldig imponert over deres satsing på nettressurser. Til nå.

Med Grunntall 1-7 for interaktive tavler har Elektronisk Undervisningsforlag AS, som utgir matteserien Grunntall, tatt et stort steg. De har rett og slett alle undervisningsbøkene fra 1. til 7. trinn digitalt. Enkelt og feiende flott!

Målet
Slik forklarer de selv hva tanken bak Grunntall 1-7 for interaktive tavler er:

Jeg har ikke fått testet dette mye med elevene i min sjetteklasse, men det jeg har fått gjort har vært veldig lovende. En lærer som var inne i den første timen jeg brukte denne ressursen roste elevene for eksemplarisk konsentrasjon over en laaaang periode.

Pluss
- Den aller største fordelen med å bruke iGrunntall i forhold til tavle og bok er at du som lærer har langt bedre kontroll over hvor elevenes oppmerksomhet er til enhver tid. I stedet for at hver elev har oppgaveboka og kladdeboka foran seg, med alle mulige konsentrasjonstyver det gir, bestemmer du hva elevene skal fokusere på hele tiden.
- Kan fint brukes enten du har interaktiv tavle eller kun en projektor.
- Gratis på småskolen.
- Du slipper å lage pdf-versjoner av diverse sider av matteboka for å vise på skjermen du har i klasserommet.

Minus
- Systemet er ikke helt stødig. Plutselig henger det litt. Det er irriterende, men med litt datakunnskap får du løst problemet kjapt.
- Noen tall og bokstaver ligger over hverandre.
- Kun 1. til 4. trinnsbøkene er gratis. For mellomtrinnet må skolen kjøpe lisens. Prisen pr. lisens er ikke mer enn 150.- for ett år. Hos oss har vi startet med tre lisensen - en lisens for hvert trinn.




Her finner du Grunntall 1-7 for interaktive tavler

1 kommentar:

  1. Flott beskrivelse av Grunntall 1-7 for interaktive tavler. Leservennlig med klar oppdeling i avsnitt med overskrift og bruk av bilder som eksempler. Fint med en link slik at man kan ta en titt selv.

    SvarSlett